‘Benno L. moet weg uit Leiden’?

De pagina ‘Benno L. moet weg uit Leiden’ staat inmiddels op bijna 4400 ‘likes’. Ik kan hier echt heel slecht tegen. Even voor de opgefokte Leidenaar wiens tolerantiegrens ligt op het niveau van ‘kom je aan mijn rozenstruikjes dan kom je aan mij’: ik ben dus niet vóór Benno en veroordeel élke vorm van misbruik. Echter, de primitieve behoefte heksenjachten op een veroordeelde, gestrafte, behandelde én onder toezicht gestelde zedendelinquent op touw te zetten, daar zakt echt mijn broek van af. Deze aan zwakbegaafdheid grenzende waanzin zou ik dan ook niet serieus nemen ware het niet dat de kring van sympathisanten zich niet beperkt tot een honderdtal tokkies maar veel verder is opgerekt. Er wordt gretig ‘geliked’ en ‘gedeeld’ op Facebook en ook de journalistieke media dompelen zich onder in deze agressieve bangmakerij en sensatiezucht. Praatprogramma’s, burgemeesters met megafoons op de stoep van het stadhuis, beveiliging, het hoort er tegenwoordig allemaal bij. Oh, het gaat om de veiligheid van onze kinderen? Schei tot uit. Daar gaat het helemaal niet om.

Er wordt een mooie gelegenheid geschapen om de door chronische ontevredenheid toch al armzalige sociale verhoudingen van een welkome zondebok te voorzien. De irreële angstbeelden, de onbegrensde woede, het verlangen ‘het recht (dan maar) in eigen hand te nemen’, het zijn allemaal typerende kenmerken van theoriën over zondebokken. Het protest gaat niet over werkelijke veiligheid of rechtvaardigheid. Er wordt iets primitiefs bevochten. Op de lat van moreel gedrag wordt het seksueel misbruiken van kinderen als maatstaf genomen voor de totale ontwrichting van onze samenleving. Iets ergers is er niet. Het met veel kabaal zichtbaar maken van zij die aan de goede kant staan en zij die aan de slechte kant staan, schept een fictieve orde. ‘Je bent met ons of tegen ons!’ Het genoegen (want dat is het) waarmee de ex-zedendelinquent sociaal vermoord wordt, is in die zin niet meer dan een middel om de wankele groepsmoraal van enig houvast te voorzien. Maar erg verheffend is het niet.

Als strafjurist en als moeder koester ik een onverwoestbaarheid tegenover mensen die de wet overtreden, die -hoe erg de daad en het leed ook is- nou eenmaal niet te verjagen zijn,  en sterker nog, geen werkelijke bedreiging zijn (niet meer dan hardrijders, een diepe sloot of ziektes dat zijn). Want het is vooral dat potentiële slachtofferschap van alle ‘likers’ en meelopers dat mij dwars zit. Een zedendelinquent ontslaat mij toch zeker niet van de verantwoordelijkheid het leven en de angsten die daar bij horen te accepteren en die realiteit door te geven aan mijn (ja, kwetsbare) kinderen. Die man mag best bij mij in de straat wonen.

Het massaal opjagen van Benno L. maakt ons geen heiligen. Er wordt geen rechtvaardig doel gediend met het stelselmatig achtervolgen en lastigvallen van een weerloze man die alleen bezig is te overleven. Het lijden dat hem wordt toegewenst verdient geen enkele steun, omdat het niets oplost en, mijn persoonlijke favoriet: ons geen betere mensen maakt. Zelfs niet beter dan Benno L. ‘Like’ dus niet, wat mij betreft.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail

137 reacties

  1. Karin Folkersma zei:

    Ik heb moeite met jouw stuk; niet dat ik voor heksenjacht ben, maar ik begrijp wel angst, angst dat het om jouw kind zal gaan, niemand, maar dan ook niemand durft een hand in het vuur te leggen als we vragen of Benno L niet in herhaling zal vallen al durven sommigen het wel met woorden te beweren. Maar waar zijn zij mocht Benno L in herhaling vallen . Maar nergens schrijf je over ouders, die angsthebben, dat hen om hun kinderen gaat. Ouders die wellicht verbaal niet zo sterk zijn als jij, want dat je verbaal sterk bent blijkt wel uit dit stuk . Ik vind het jammer dat je je stuk dan moet ondersteunen met woorden als Tokkies. Wellicht zullen er opruiers tussen zitten, maar ook gewoon hele, hele bange ouders. Er speelt bij dit soort zaken wel degelijk emotie mee en tot nu toe worden we nog nergens gerustgesteld dat onze kinderen beschermd zullen zijn tegen dit soort mannen en als het mijn buurman zou zijn zou ik ook vechten als een leeuwin voor mijn kind. In jouw stuk lees ik nergens emotie als moeder
    Voor mij zou mijn moeder zijn boven alles gaan als ik het gevoel heb mijn kind niet meer onbevangen te kunnen laten wonen met iemand naast ins die dingen met kinderen doet waar je niet eens aan wilt denken. De schade die ontucht bij kinderen en hun ouders is zo onmetelijk groot, dat van daar uit inderdaad alleen nog maar emotioneel gereageerd kan worden. Ik vind mijzelf aardig beschaafd en ruimdenkend, maar ik dirf niet te zeggen dat ik Benno L in mijn woonplaats welkom zou heten of dat ik tich ook er alles aan zou doen hem te weren, zodat ik niet dag en nacht over mijn schouder hoef te kijken of mijn kind wel veilig is. Je weet nooit of het gebeurt, maar als je het kunt uitsluiten; graag

    17 februari 2014
    Beantwoord
    • eric zei:

      Angst is de slechtste raadgever. En deze reactie is een goed voorbeeld.
      Er zijn in Nederland ongeveer 150.000 mensen die geboren zijn als pedo. Misschien is je buurman of buurvrouw wel een pedo maar omdat je het niet weet heb je geen angst. Terwijl iemand die zijn straf heeft uitgezeten wel opeens angst veroorzaakt. Terwijl die in de gaten word gehouden door de overheid.
      Trieste reactie op een goed stuk van Sietske

      20 februari 2014
      Beantwoord
    • Wouter zei:

      Typisch een stukje van de hand van een boekenwijze rechtsgeleerde. Je gaat volledig voorbij aan het daadwerkelijke gevaar dat van dit soort misdadigers uitgaat. Beledigend en denigrerend naar mensen die terecht hun zorg en angst uiten. Ik kan je slechts adviseren uit je ivoren toren neder te dalen naar het gepeupel dat zich in de echte maatschappij moet zien te redden. Maar goed, zo jouw stukje lezende denk ik niet dat dat ervan gaat komen. Veel te eng… Toch?

      20 februari 2014
      Beantwoord
      • Stein zei:

        Deze ‘misdadiger’ is gestraft geweest. Deze ‘misdadiger’ heeft zijn straf uitgezeten. Deze ‘misdadiger’ zal wel tweemaal nadenken voor hij nog iets fout doet. Deze ‘misdadiger’ is niet voor niets gestraft geweest. Deze ‘misdadiger’ wordt nu echter door duizenden tokkies belaagd. Het is niet mooi wat deze man heeft gedaan. En… ach weet je, sommig volk krijg je het idee van ‘gestraft is gestraft’ ook niet uitgelegd. De angst regeert. Ik weet niet, of ik meer medelijden heb met die ‘tokkies’ die immers in een waan van angst leven, of met de ex-gedetineerde, die door deze angstwaan ook een angstig leven moet leiden. Wellicht heb ik vooral medelijden met mezelf, dat ik in een wereld leef met dit soort tokkies.

        20 februari 2014
        Beantwoord
      • Rogier zei:

        Volgens mij begeeft Sietske zich in haar ijzersterke blog juist op het straatniveau. Zij biedt aan dat Benno L. best bij haar in de straat mag wonen. Blijkbaar heb jij wel de geleerdheid om in te schatten dat Benno L. als ‘misdadiger’ een ‘daadwerkelijk gevaar’ vormt. Ik laat liever de statistieken voor zich spreken: het grootste gevaar voor kinderen zit nog altijd in het verkeer. En wat seksueel misbruik betreft zit het grootste gevaar in je directe omgeving.
        Iets van algemener aard: ik denk dat het gevaar alleen maar groter wordt als je pedoseksuelen, maar ook pedofielen, isoleert, onder druk zet en opjaagt.

        21 februari 2014
        Beantwoord
    • Marc zei:

      Ook ik snap de ophef wel, ook ik ben vader en heb kinderen. Maar de situatie wordt aangegrepen door idioten om de boel op te jutten. Er werden foto’s van ME acties versprijd die niet eens in Leiden gemaakt waren. Daarnaast vind ik juist mensen waarvan we NIET weten dat ze aan kinderen willen zitten VEEL gevaarlijker. Alle aandacht die nu aan die Benno wordt gegeven, geef die aan je eigen kinderen, ga leuke dingen doen, geniet van ze en leer ze vooral dat ze niet met vreemden mee moeten gaan! Daar heb je volgens mij veel en veel meer aan en bescherm je ze veel en veel meer mee!

      21 februari 2014
      Beantwoord
    • Hans Windmuller zei:

      Eens met Eric, dezelfde angst slaat onder politici toe als Folkert opeens uit de gevangenis dreigt te komen. Iedere moordenaar, verkrachter, roofovervaller en terrorist mag vrijkomen maar Folkert niet. Angsten zijn begrijpelijk maar maken je een gevangene van jezelf. Belangrijker is dan jezelf en je kinderen weerbaarder te maken en te leven in het besef dat er altijd risico’s zijn of het nu misdadigers zijn, gasketels die het begeven of …
      Wij leven nu nog in een rechtsstaat, alhoewel Teeven en Opstelten er alles aan doen om daar iets aan te veranderen. Zodra heksenjachten geopend worden en mensen verstoten worden zijn wij in één klap weer terug in de Middeleeuwen en geldt weer het recht van de sterkste.

      21 februari 2014
      Beantwoord
  2. MR21 zei:

    Beste Sietske,
    Uit jouw betoog spreekt een groot dedain tegenover de mensen die hun zorgen uiten over een zedendelinquent in hun buurt. U heeft het over ‘tokkies’, ‘opgefokte Leidenaren’ en aan ‘zwakzinnigheid grenzende waanzin’, beseft u wel dat dit gewone Nederlanders zijn die zich zorgen maken over de veiligheid van hun buurt? Ik vind het ook onterecht dat veroordeelde zedendelinquenten worden behandeld als paria’s en dat ze recht hebben op onderdak maar ik vind ook dat mensen die zich zorgen maken als dit in hun buurt gebeurt als normale mensen behandeld moeten worden. Hun zorgen dienen te worden onderkent voordat er een gesprek kan plaatsvinden waarin wordt uitgelegd dat dit het beste is. U zou, zeker als moeder en strafjurist, best wat toleranter mogen zijn tegenover mensen uit een andere socio-economische groep dan uw eigen hoogopgeleide bovenlaag. Echt, het zijn net mensen.

    18 februari 2014
    Beantwoord
    • eric zei:

      Deze reactie slaat kant noch wal. We mogen wel in de buurt van onze kinderen moordenaars, verkrachters en andere ex gedetineerden plaatsen. Maar een pedo die zijn straf heeft uitgezeten niet.
      Er zijn in Nederland ongeveer 150.000 mensen die geboren zijn als pedo. Misschien is je buurman of buurvrouw wel een pedo!

      20 februari 2014
      Beantwoord
      • Ester zei:

        Beste Eric , jullie hebben het steeds over dat iemand zijn straf heeft uitgezeten maar deze man vormt nog steeds een groot gevaar als je betrokken partijen mag geloven , daarom heeft hij ook een enkelband en mag hij niet naar het buitenland, beetje vreemd voor iemand die zijn straf heeft uitgezeten volgens jullie.
        Jammer alleen dat hij al meerdere malen kinderen in de buurt heeft aangesproken en benaderd hij is al meerdere keren bij kinderen in de buurt geweest terwijl dit niet mag, en wat krijgen we dan als antwoord op de vraag hoe dit kan met een enkelband die alles zogenaamd waarneemt, de batterijen werkte niet, zou lullig zijn als hij een kind misbruikt om dan als rechter of wie dan ook tegen de ouders en het kind te moeten zeggen sorry we wisten dat dit een man was die 98 kinderen heeft misbruikt maar we hadden gehoopt dat de enkelband werkte, Maarja hij moest toch ergens wonen. Ik hoop dat hij gauw vertrekt en het liefste op een onbewoond eiland met alle pedo s erbij. Uw reactie op de berichten raken mensen alleen maar gefrustreerd van beetje jammer

        20 februari 2014
        Beantwoord
        • Peter zei:

          Zo, u weet er wel vel vanaf! ligt het hout voor de brandstapel al klaar? Bent u er ook voor dat iemand die ooit een ongeluk heeft veroorzaakt zijn rijbewijs maar moet worden afgenomen en een verbod moet krijgen om nog ooit ergens in de buurt van een auto te komen? Of een zakkenroller verbieden een portemonnee te hebben of inde buurt te komen van mensen met een portemonnee? Wellicht een vandaal verbieden in de buurt te komen van materialen die vernield kunnen worden? Of ach, de vriendelijke buurman die zijn vrouw mishandelde verbieden in de buurt te komen van andere vrouwen… Kom op zeg, doe normaal.. Ben blij dat ik niet in Leiden woon. Niet vanwege Benno L, die geef ik een kans, maar vanwege de bekrompenheid van de vele Leidenaren. Leiden, de stad der bekrompenheid…

          21 februari 2014
          Beantwoord
  3. Rob zei:

    Uit m’n hart gegrepen. Dank je wel!

    18 februari 2014
    Beantwoord
  4. Bob Hofstede zei:

    Een goed en duidelijk artikel dat mijn mening nog eens versterkt! Bedankt daarvoor! Ook prettig te ervaren dat ook de jongere generatie van zich laat horen en dit soort heksenjacht afwijst.

    18 februari 2014
    Beantwoord
  5. Karel Janssen zei:

    Ik deel je collum zeer. Nederland glijdt af naar een zeer bedenkelijk niveau en stilaan dreigt onze zorgvuldig opgebouwde rechtsstaat uitgehold te worden. We hebben de dure plicht ons hier tegen te verzetten!

    18 februari 2014
    Beantwoord
  6. Thomassen zei:

    Rozenstruikjes vergeleken met kinderen, over zwakzinnig gesproken. Het is al net zo zwakzinnig als de redenering dat bij iemand die tientallen kinderen misbruikt heeft er geen kans is op recidive. Werkelijk. U kunt wat mij betreft de boom in met kwalificaties als “zwakzinnig”, “tokkies” en “irreele angstbeelden”, want het zegt meer over uw eigen gesteldheid dan over mensen die oprecht bezorgd zijn over hun kinderen. En vooral die het zat zijn dat hun rechten continu ondergeschikt gemaakt worden aan die van de ergste slag criminelen.

    19 februari 2014
    Beantwoord
  7. Cornelis zei:

    Dank je wel Sietske voor je tegengeluid, voorgeluid.

    19 februari 2014
    Beantwoord
  8. Michael zei:

    Sterk verhaal! Als ik de “woordvoerders” zie dan vraag ik me af in hoeverre zij verschillen van Benno L. Als je zo hersenloos tekeer kan gaan ben je geen haar beter en dat stralen ze uit ook. Beschamend dat deze figuren door de rest van Nederland als “de Leidenaar” worden gezien. Zullen we hem lynchen? Eng!

    19 februari 2014
    Beantwoord
    • Willem zei:

      1. Jawel deze mensen zijn wel degelijk beter. Actie / reactie. Als je dat niet in je harses krijgt kan ik ook niets voor je doen. Oh en daarnaast hebben zij zich niet aan kinderen vergrepen, saillant detail.

      2. De zogenaamde ‘tokkies’ die je ziet zijn ook de daadwerkelijke originele Leidenaren, daarvoor woon ik lang genoeg in Leiden.

      20 februari 2014
      Beantwoord
    • bram zei:

      Ga je de mensen nou vergelijken met benno l? Zegt veel over jou.
      Erg jammer dit!

      20 februari 2014
      Beantwoord
  9. Arno Willekes zei:

    Hoi Sietske, wat een goed stuk! Bedankt en ik hoop dat het gezond verstand weer gaat prevaleren. Met hartelijke groet, Arno Willekes

    19 februari 2014
    Beantwoord
  10. johnvanveen zei:

    Wat een vreselijk staaltje morele catenaccio, zeg. Iedere crimineel heeft recht op een tweede kans, roerend mee eens, net als iedereen die highbrow columns over juridische zaken leest. Schrijf dan niks.

    Ik denk dat ik nog best voor rede vatbaar zou zijn als ik te horen kreeg dat er een veroordeelde pedofiel in m’n buurt kwam wonen. Maar als de gemeente een veroordeelde pedo naast me zou plaatsen zónder het me te vertellen, dat is een ander verhaal. Dan ben je als autoriteiten blijkbaar zó overtuigd van je eigen gratuite leunstoelgelijk dat je niet eens in overweging neemt dat ik als direct betrokkene wel eens net zo redelijk zou kunnen zijn. Kijk, daar zou ik wel echt pissed van worden.

    19 februari 2014
    Beantwoord
    • Vincent G zei:

      Grappige woordkeuze – om duidelijk te maken dat niet iedereen tokkie is, neem ik aan? Ik ben het er mee eens dat de woordkeuze van het stuk denigrerend overkomt naar de grote groep tegenstanders, niet echt van toegevoegde waarde, al valt niet te ontkennen dat het gros van de reacties dat in de media is verschenen toch wel aan deze beschrijvingen voldoet (‘Hij is op zaterdagochtend de stad uit (…) gaat het niet op zijn manier, dan gaat het op onze manier.’ – treffend gesproken bij P&W). Dat terzijde.

      Dus het feit dat een krant de gemeente voor was met de bekendmaking van zijn huisvesting (en zelfs nog verder is gegaan door zijn adres in detail bekend te maken), maakt het gerechtvaardigd dat een hetze op gang gebracht wordt tegen deze man? Denkt u dat dit niet gebeurd was wanneer de gemeente dit nieuws zelf naar buiten had gebracht?

      Het is zo makkelijk voor elke ‘directe betrokkene’ om zichzelf in de slachtofferrol te plaatsen. U voelt zich benadeeld door het schijnbare stilzwijgende plaatsen vanuit de gemeente, dat is een begrijpelijke reactie. Maar de kritiek van dit stuk haakt niet in op uw ongenoegen, het haakt in op de buitensporige reactie van anderen die daarop volgde, de dreigementen en massaprotesten voor zijn deur – dát gaat te ver. Daar kunt u het toch niet mee oneens zijn?

      21 februari 2014
      Beantwoord
  11. Kirsten zei:

    Sietske, bedankt voor je wijze woorden. Als juf, Leidenaar en moeder ben ik het volledig met je eens dat deze reactie aan de waanzin grenst. Ik hoop dat het snel ophoudt.

    19 februari 2014
    Beantwoord
  12. Ellen zei:

    Angst maakt mensen kortzichtig en bekrompen!
    Laten wij het straffen aan de rechterlijke macht overlaten alsjeblieft!

    19 februari 2014
    Beantwoord
  13. Wim Rutten zei:

    Beste Sietske.

    Ik ben het helemaal met je eens, ik denk dat men banger moet zijn voor hen die vinden die Benno L weg willen hebben uit Leiden dan voor Benno L zelf.

    Groeten Wim

    19 februari 2014
    Beantwoord
  14. Jan Akse zei:

    En zo is het maar net

    19 februari 2014
    Beantwoord
  15. cathy zei:

    Iedereen heeft recht op zijn mening, ik respecteer de jouwe ook maar wat mij erg stoort is dat jij oa mij voor een tokkie uit maakt en zegt dat ik meewerk aan het opzetten van een heksenjacht omdat ik deze pagina liked!! Ik heb deze pagina geliked omdat dit voor mij mijn manier is om te uiten dat de Burgemeester een fout heeft gemaakt om dit zo aan te pakken.
    Ja hij moet ergens wonen, daar heb ik geen probleem mee maar ik het niet vind kunnen hoe de toewijzing is gegaan, dat hij juist in zo een “voor hem nog risicovoller” gebied is geplaatst, dat de gemiddelde wachttijd op een sociale huurwoning in Leiden 4 tot 8 jaar is. Dat je bijna tot geen urgentie meer krijgt in Leiden als je met je kind op straat komt te staan na een scheiding of iets dergelijks en dat dan juist hij zo maar een woning krijgt …….
    Denk daar eens aan, dat er meer mensen deze pagina zo geliked hebben, voordat je ons over 1 kam scheert.

    19 februari 2014
    Beantwoord
  16. Daan Schippers zei:

    Ik ben het ZO met je eens! Maar helaas heb ik al ruzie met de menigte likers gekregen en maken zij mij ook uit voor pedo, omdat ik niet tegen Benno L. ben.

    19 februari 2014
    Beantwoord
    • bram zei:

      Daan je bent zeker geen pedo als je het niet eens bent met de mensen uit leiden.
      Maar waarom worden die mensen tokkies genoemd? Dat kun je jezelf ook af vragen natuurlijk. ..ik ben bijna 40 en werk al onafgebroken vanaf mijn 15e jaar…heb een gezin en heb best een behoorlijk en gedegen opleiding en ruim 14 jaar gewerkt bij de gemeente leiden…iedereen heeft een mening en dat mag alleen wij zijn dan tokkies lid van een motorbende enz enz
      Erg kort door de bocht vind je niet?

      20 februari 2014
      Beantwoord
  17. Eva van Thiel zei:

    Fijn deze zinnige reactie en uiteenzetting ; beetje tegenwicht bieden aan de ondoordachte ‘schandpaalpraktijken’!

    19 februari 2014
    Beantwoord
  18. Mieneke de beus zei:

    Hier ben ik het helemaal mee eens, ik vind het vreselijk dat mensen zo’ n heksenjacht ontketenen… Vandaag in de Volkskrant een interview met hem, het lijkt me heel moeilijk weer een plek te krijgen , als dat al lukt. Laten we niet zo hypocriet zijn!

    19 februari 2014
    Beantwoord
  19. willemijke zei:

    Zo wat ben ik blij met deze wijze woorden. Gelukkig deel ik deze mening helemaal. Ik was eindelijk een keer trots op de burgemeester dat hij zo’n lef toonde om deze beslissing te nemen. Ik woon zelf in leiden en schaam me als ik op facebook al die middeleeuwse klopjacht posts zie. Zo bekrompen. Ga dan ook elke jongere die oude mensen beroofd achtervolgen en natrekken. Of elke loverboy. Denk dat je daarop mee kans van herhaling hebt ook.

    19 februari 2014
    Beantwoord
    • Willemijke zei:

      De “koorts” lijkt gelukkig al wat af te nemen. Door jouw verhaal te delen op Facebook zijn er veel gezonde discussies ontstaan. Hierdoor zijn al een aantal mensen teruggekomen op hun sensatielustige gedrag. Bedankt!

      20 februari 2014
      Beantwoord
  20. Robert westerman zei:

    Sietske,

    Mijn oprechte dank en waardering voor hoe je de gekte/idioterie/hysterie hebt wten te omschrijven… Ik deel met jou de hoop dat social media eens wat minder a-sociaal worden…. Ik ben het volledig met je eens!!

    19 februari 2014
    Beantwoord
  21. joke zei:

    Eens…. wat willen mensen…. dat hij als zwerver gaat leven…. zonder controle van dien…. hij heeft zijn straf gehad en staat onder controle….. en we leven in een rechtstaat en geen bananen republiek….. tuurlijk wat hij gedaan heeft is verschrikkelijk en mag nooit meer gebeuren…maar door hem overal te weigeren gaat het zeker niet goedkomen

    19 februari 2014
    Beantwoord
  22. Marijke zei:

    Hear, hear!

    19 februari 2014
    Beantwoord
  23. Corrie zei:

    Mooi gesproken! Ik schaam me om Leidenaar te zijn.

    19 februari 2014
    Beantwoord
    • bets zei:

      Zou jij je ook schamen als je kinderen misbruikt waren!!!!

      20 februari 2014
      Beantwoord
  24. Christina zei:

    Wat heb je dit mooi verwoord. Mijn complimenten. Het lijkt bijna op een middeleeuwse heksenverbranding, waarbij het gepeupel bij gebrek aan middelen zich dit als vermaak goed laat welgevallen. Mijn gevoel voor ‘recht’ heeft door het lezen een sprongetje gemaakt. Bedankt.

    19 februari 2014
    Beantwoord
  25. Rick zei:

    Hallo Sietske,

    Je hebt het heel mooi verwoord. Verschrikkelijk hoe er gereageerd wordt door wat jij Tokkies noemt. En wat mij betreft is het niet aan zwakbegaafdheid grenzend, maar helaas er gewoon over heen. Een half jaar geleden leek iedereen nog geheel geMandelaad te zijn, maar daar zie je met dit soort acties toch weer bar weinig van terug. Fijn dat er mensen zijn zoals jij die dit soort dingen schrijven.

    Groeten,
    Rick

    19 februari 2014
    Beantwoord
  26. Andre van Aarle zei:

    Benno L mag zelfs mijn buurman zijn. Ik zou misschien een beetje verbaasd kijken als Benno L naast me zou wonen, maar ik zou mij rustiger voelen dan wanneer ik die schreeuwerige dreigende met duivels ogen kijkende mensen naast mij zou hebben. Ik ben helemaal klaar met “respect man” types. Zelfs op de “Benno L moet weg uit Leiden” FB site word je bedreigd “dat ze je wel weten te vinden” als je je tegen dit soort geweldadige leeghoofden richt.

    19 februari 2014
    Beantwoord
  27. P. Verhoeff zei:

    Dank voor je heldere stuk!

    19 februari 2014
    Beantwoord
  28. Cor van der Slot zei:

    Heel goed en mooi verwoordt. In de meeste gevallen als ik mensen dit soort uitspraken hoor doen, vraag ik of ze ook zoiets zouden doen als de “dader” een kind van ze zou zijn. Of ze dan ook nog zo zouden doen en hem deze behandeling toe wensen.

    19 februari 2014
    Beantwoord
  29. Michel van Kempen zei:

    Sterk verhaal, heel goed je mening verwoord.

    Ik dacht dat ik de enige was die nog “normaal” kon denken.

    Dank je wel.

    Michel van Kempen

    20 februari 2014
    Beantwoord
  30. Fred zei:

    Erg goed verhaal, te gek dat je tegenwoordig moed nodig hebt om zoiets te schrijven. Helemaal mee eens en nee, ik ben absoluut tegen kindermisbruik!!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  31. Robert Haverschmidt zei:

    Duidelijk artikel. Helemaal met je eens.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  32. Han zei:

    Ofschoon hard geschreven ben ik het hier mee eens. Wat zeuren de Leidenaren. Als je Benno als buurman hebt weet je waar je op moet letten met je kleine kinderen. Meestal weet je niet of je buurman of naast familielid iets met je kind wilt uithalen. Benno heeft nota bene een zender aan zijn enkel en wordt door de reclassering in de gaten gehouden.
    Het zal je maar gebeuren dat je na je straf wordt nagewezen en geen kans krijgt om terug te keren in de maatschappij,

    20 februari 2014
    Beantwoord
  33. Rebecca zei:

    Luister dan mevrouw de rechtsfilosoof, HET GAAT WEL OM DE VEILIGHEID VAN ONZE KINDEREN! En zeker als we weten dat deze vieze viezerik vanuit zijn mooie huisje gekregen van onze burgemeester uit kan kijken op een waterspeelpleintje! En om de hoek bij 2 scholen woont voor speciale kinderen en mag ze zelfs aanspreken. Natuurlijk gewoon de normaalste zaak van de wereld toch? En zeker als iemand zijn hele straf niet heeft uitgezeten. En ik zie hier al staan dat u een nieuw huis voor benno heeft? Aangezien JIJ het niet erg vind als hij je buurman zou zijn. Zou als ik het als ik jou was gewoon bij normale filosofie blijven mevrouw, want hier bak je echt helemaal niks van! Ik zou heel graag met u in gesprek gaan!

    20 februari 2014
    Beantwoord
    • Derp zei:

      Het draait uiteindelijk alleen maar om effectiviteit. Hoe bescherm je je kinderen het beste, los van je persoonlijke gevoelens of politieke overtuigingen? Schijnveiligheid zal je kinderen niet beschermen, paniekwetgeving die je er doorheen jaagt heeft lang niet altijd effect(voorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Megan's_Law#Study_of_effectiveness) en kan soms zelfs recidive verhogen door falende reïntergratie in de maatschappij.

      Seksualiteitsremmende medicijnen werken lang niet bij iedereen, dit gat kan aangevuld kan worden met therapie die als tik op de vingers wordt afgedaan. Sommige mannetjes zullen het nooit leren, en ook dit valt redelijk goed met psychologische profilering te anticiperen.

      Houdt ook rekening met onontdekte pedo’s: slecht geïnformeerde klopjachten, mensonterende straffen en dergelijke kunnen er voor zorgen dat deze figuren niet op tijd hulp durven zoeken voor hun probleem, waardoor ze uiteindelijk de fout in gaan. Dure preventiemaatregelen kunnen het ook slecht doen bij de kiezers, waardoor je draagvlak verliest voor een nobel platform, en sommige maatregelen die klinken als luxebehandeling voor misdadigers kan veel goedkoper en effectiever zijn dan ‘harde’ maatregelen.

      20 februari 2014
      Beantwoord
    • Peter zei:

      U heeft liever die vriendelijke man naast u wonen, waarvan u niet wist dat hij in thuisland Amerika veroordeeld was voor drievoudige moord, groepsverkrachting en brandstichting bij de buren, dan iemand waarbij u weet dat ze hem in de gaten houden en u weet WIE u in de gaten moet houden en waarvoor? Wat een vreemde mensen zijn Leidenaren…

      21 februari 2014
      Beantwoord
    • Daniel zei:

      Deze heeft het dus niet gesnapt

      Je denkt echt dat deze gozer in zijn positie nog meer gaat flikken? Je past precies in de beschrijving van mensen die met een irreëel angstbeeld gewoon een zondebok zoeken.

      21 februari 2014
      Beantwoord
  34. Ed Kanbier zei:

    Het doet me goed berichten te lezen die onderbouwd en goed doorgedacht zijn voor ze geplaatst worden. De emoties van mensen kan ik begrijpen maar de manier van uiten stuit mij tegen de borst.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  35. Vincent Molkenboer zei:

    Beste Sietske,
    Je slaat de spijker op z’n kop! Mooi hoe je al ‘emo-tokkies-talk’ weet terug te brengen tot de kern van de zaak.
    Je krijgt zo langzamerhand het idee dat je terug in de Middeleeuwen bent beland, maar gelukkig zijn er ook nog mensen, zelfs moeders en zelfs moeders met kinderen die de verhaaldraad van het leven juist weten weer te geven.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  36. Ineke Vlek zei:

    Wow, chapeau Sietske.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  37. Coen Suurland zei:

    AMEN!!
    Meer dan de juiste woorden voor ‘wéér een’ een massahysterie! Het is inderdaad schokkend te ervaren, dat er stelselmatig verantwoordelijkheden, behorend bij het leven en ouderschap, worden weerlegt op overduidelijk makkelijke slachtoffers.
    Net als u heb ik een oordeel over het onderwerp, maar deze man is veroordeeld, gestraft, wordt streng begeleid en gevolgd en heeft het waarschijnlijk al erg zwaar met “het zichzelf in de hand houden” en het leven weer oppakken. Het is bijna ‘not done’ om er zo over te denken, maar kortzichtigheid en botte projectie van angst en onvermogen gaan blijkbaar massaal voor het gezonde verstand en menselijke eenheid!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  38. Daan (Diana) van Sloten zei:

    God wat ben ik blij met elk weldenkend geluid in deze… Ik ben het volledig met je eens en dat is mij ook al op bozige reacties komen te staan.
    Het genot van de hetzevoerders komt mijns inziens inderdaad uit een soort zelfverheerlijking “kijk mij eens goed zijn” en verveling. Er is iemand FOUT en hij heeft een adres en gezicht, dus iedereen kan zich daar lekker verzamelen en een band smeden. De beloning is dat je nog op t.v. komt ook en je kwaadaardige en ongefundeerde mening gewaardeerd wordt. Ik woon in Leiden en ik schaam me kapot… Ik wil hierbij ook de Burgemeester een hart onder de riem steken.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  39. Lotte zei:

    Ik maak mij zorgen dat hij uitkijkt op een basisschool, en op loopafstand is van een dagbesteding met kinderen met een verstandelijke beperking en een speciale school. Hij mag in mijn straat wonen(ik heb namelijk makkelijk praten, ik heb nog geen kinderen), maar, in deze omgeving, dat snap ik écht niet..

    20 februari 2014
    Beantwoord
  40. Bart@geofort.nl zei:

    Volkomen mee eens!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  41. Jan zei:

    Iedereen zijn mening. Maar je geeft je mening op dezelfde wijze weer als diegenen die je veroordeelt en gemakshalve tokkies, meelopers en primitief noemt. Wellicht ook daaronder meningen van “gewone” mensen die hun kinderen willen beschermen en ze onbevreesd buiten willen laten spelen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  42. Ik ben ook diep geshockeerd, hoewel ik niet weet of ik banger ben van mijn eigen vooroordelen over de mensen die ik op televisie zie of van het feit dat er zoveel van dat soort mensen bestaan. Ik klamp me dan maar vast aan een lichtpuntje: iemand daar heeft het NRC gelezen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  43. Andreea Nita zei:

    Het is een opluchting om uw column te lezen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  44. carolien zei:

    ik ben het met je eens
    het stoot mij ook heel erg tegen de borst om iemand zo massaal af te wijzen na zijn straf.
    maar ik ben toch benieuwd hoe je het aan zou pakken als deze man echt bij je in de straat zou komen wonen.
    zou je de man juist proberen te leren kennen? en ook je kinderen hem laten leren kennen?
    wat zou je doen om je eigen kinderen te beschermen?
    wat zeg je tegen je buren met en zonder kinderen?
    groet, carolien

    20 februari 2014
    Beantwoord
  45. Jeroen zei:

    Mooi artikel. Het doet me goed dat iemand ook deze mening durft te laten horen. Top!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  46. Moss zei:

    De fout ligt hem bij ons rechtssysteem wat ruimte maakt voor dit soort acties. Iemand die dit soort daden heeft gepleegd behoort nimmer terug te keren in de maatschappij. Dat voorkomt kans op herhaling maar ook kans op heksenjacht.

    Je kunt het burgers niet kwalijk nemen dat ze dit soort beesten niet accepteren.

    Als de hond van de buren een kind bijt dan zullen de ouder pleiten voor het afmaken van de hond. In de praktijk zal dit in veel gevallen ook gebeuren.

    Zo simpel is het, zo simpel zou het moeten zijn.

    Jouw uitnodiging om een veroordeelde pedofiel als buurman te accepteren zie ik graag aangenomen worden door justitie en jouw gemeente. Het is een dappere uitspraak maar je hebt geen flauw idee waar je het over hebt. Het doet ook enorme afbreuk aan je verder goed geschreven artikel.

    Wie ik dan ben om te denken dat ik het wel weet?

    De vader van “meisje 6jr Dierenselaan Den Haag” die na 2jr nog steeds geen duidelijkheid heeft en door justitie als passant, voorbijganger, toeschouwer wordt behandeld. Maar daar heeft niemand het over, daar heeft de staat geen boodschap aan.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  47. Sytske Eissen - Bergsma zei:

    Helemaal met je eens. Bijna naamgenoot!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  48. Kim zei:

    Laat hem dan lekker naast jou wonen , dan is die hier weg en ben jij gelukkig omdat die in een goede samenleving woond waar die wel geaccepteerd wordt,

    20 februari 2014
    Beantwoord
  49. Pim Geerts zei:

    Beste Sietske,

    Ik vind dat je het goed hebt verwoord en ben het volledig met je eens; hoe erg de misdaad ook was, een klopjacht lost niks op. Oergevoelens zijn heel normaal en begrijpelijk in deze situatie, maar we hebben ook hersenen gekregen waarmee we deze (enigszins) in toom kunnen houden. De staat en de burgemeester van Leiden nemen een grote verantwoordelijkheid (en verplichting) op zich en ik hoop dan ook van harte dat ze het vertrouwen niet zullen schaden! Dapper dat deze man zijn lot eraan verbindt. Benno L. staat onder enorm scherp toezicht, het lijkt me reëler dat de angsthazen zich zorgen zouden maken over de ‘onzichtbare’ pedosexuelen die nìet onder een vergrootglas leven…

    Pim

    20 februari 2014
    Beantwoord
  50. Jet Jurgens zei:

    Goed verwoord! Een uitstekende reactie op een afschuwelijke actie van buurtbewoners.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  51. Miranda zei:

    Steengoeie column! Dank dat je dit zo treffend hebt weten te verwoorden!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  52. Rojer zei:

    Ik denk dat wij moeten beginnen met het ons zelf,want het kan overal gebeuren dat onze kinderen worden blood gesteld aan mannen en vrouwen die andere sexueele behoeftes hebben (pedofilie?) IK ben ook moeder en heb altijd rekening gehouden met dit soort dingen want het is breed.
    Wij moeten met onze kinderen oefenen en ze bewust maken dat er ook mensen op deze aarde wonen die geen goede bedoelingen hebben met kinderen en mensen.Inmiddels is mijn kind 16 en maak ik mij om andere dingen zorgen.het heeft geen zin om deze man op te jagen en hem geen kans te geven er zijn nu zo veel behandelingen en hij word goed in de gaten gehouden.Nu weet je wie hij is en kan je er voor kiezen om hem in de gaten te houden op een gezonde manier.heelaas weet je ook niet altijd wie je buren zijn denk maar aan al die moorden in wijken vaders die hele gezinnen vermoorden of moeders die hun kinderen vermoorden en overvallen waar mensen worden vermoord is dat okay? Moeten wij ook deze mensen geen kansen geven weten wij van deze mensen waar zij wonen.Jammer dat wij zo intolerant zijn of misschien zijn geworden?

    20 februari 2014
    Beantwoord
  53. joop zei:

    Bravo, bravo! Helemaal mee eens! He he eindelijk iemand die zijn mond durft te openen. Bravo.!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  54. lillie zei:

    Het lastig vallen van een oude kwetsbare man??? Waren de kinderen die hij heeft misbruikt niet kwetsbaar ( verstandelijk beperkt ) Je denkt als ouder dat je kinderen veilig zijn tijdens de zwemles. Ik kan me de boosheid van de mensen wel goed indenken, keur het niet goed . Hij mag bij u in de straat wonen … ik zeg doen !!!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  55. ellis eerbeek zei:

    eindelijk een intellectueel betoog….

    20 februari 2014
    Beantwoord
  56. Rien zei:

    Misbruik van kinderen is zeker fout. Ik wou dat er zoveel mensen opstonden tegen abortus. Wat doen we deze onschuldige aan ! We doden ze onder het mom van een klompje cellen. Hoe gek is dat!!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  57. Bruno zei:

    Mooi stuk. Helemaal eens! (alleen jammer van de titel: als ik wil Liken of Tweeten zal de eerste indruk van mijn volgers zijn dat ik Benno L weg wil hebben…)

    20 februari 2014
    Beantwoord
    • admin zei:

      Hoi Bruno, dank voor de tip, ik heb het aangepast met een vraagteken erachter. Groet, Sietske

      20 februari 2014
      Beantwoord
      • Dankjewel voor je mooie stuk! Ik word nl. gek van die hetze, vind het kort door de bocht en dacht dat ik de enige was die hem ook een menswaardig bestaan toewens.

        20 februari 2014
        Beantwoord
      • Tom zei:

        de link op fb geeft nog niet het vragenteken weer (of het ‘valt er af’). Goed stuk inderdaad!

        20 februari 2014
        Beantwoord
    • Vergaarbak zei:

      Had ’t zelfde. Toch maar gaan lezen. En inderdaad, de jacht op Benno L. heeft wat mij betreft met dezelfde sentimenten te maken als bijvoorbeeld het overlijden van, een ander voorbeeld, Prinses Diana.
      Het is een manier om algehele onvrede, verdriet, enzovoort te focussen op iets buiten onszelf

      20 februari 2014
      Beantwoord
  58. Happy Koops zei:

    Beste Sietske,
    Dank voor dit verstandige verhaal.
    De hele hetze begint inderdaad heksenjacht- en lynchpartij- achtige “kwaliteiten” te krijgen.
    Hou alsjeblieft allemaal het hoofd een beetje koeler.
    Vriendelijke groeten, Happy Koops

    20 februari 2014
    Beantwoord
  59. ekel zei:

    Complimenten en dank voor dit sterke schrijfstuk.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  60. Frida den Hollander zei:

    Als vertrouwenspersoon seksueel geweld en godsdienst heb ik in tien jaar veel te horen gekregen. Met toestemming van de betrokkenen heb ik hun verhalen in een boek verteld. “Samen eenzaam” Ik denk nl, dat geheimen uit her verleden mensen in hun ouderdom eenzaam kunnen maken. Zij hebben als kind niet geleerd sociale contacten te leggen en volwassenen te vertrouwen. Ik veroordeel dus elk misbruik: geestelijk en seksueel. Dat neemt niet weg, dat we ook de daders moeten beschermen. De acties in Leiden tegen een veroordeelde PS. kunnen m.i. juist leiden tot terugvallen van fout gedrag van een veroordeelde. De gedachte, dat je toch altijd een misdadiger blijft, ongeacht berouw en goede voornemens geeft geen hoop op de toekomst.
    fijn, dat je dit op deze manier oppakt.
    Groeten,
    Frida

    20 februari 2014
    Beantwoord
  61. Arnoud zei:

    Helemaal eens met je stuk, alleen twee punten van kritiek. Gebruik alsjeblieft nooit, maar dan ook nooit de uitdrukking ‘daar zakt mijn broek van af’. Het is lelijk, het is op een onwenselijke manier beeldend, het is een enorm cliché en het is een uitdrukking die misstaat voor een promovenda.
    Daarnaast vroeg me af wat ‘het koesteren van een onverwoestbaarheid’ betekent. Ik heb oprecht geen idee.
    Zoals gezegd, verder uitstekend stuk.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  62. Diane zei:

    Heel veel mensen in Nederland houden nu eenmaal van opstootjes, sensatie en hebben een groot moraalridders gevoel. Zij zijn de ergste vijand die je je maar kan bedenken omdat ze niet nadenken over wat ze zeggen of doen en dat kan hele nare consequenties hebben. Ze jutten elkaar op en voor je het weet heeft een mens het leven gelaten. Ze doen maar wat vanuit het niets, hebben overal een mening over puur om een mening te hebben maar meestal slaat de mening kant noch wal.
    Inzake Benno L. heb ik geen mening, ik ben geen psycholoog, werk niet bij de reclassering en ken niet het hele verhaal. Van kinderen moet je afblijven maar als je je straf hebt uitgezeten dan heb je het recht om ergens te wonen, ik denk dan liever ergens waar je hem in het vizier kan houden dan dat hij buiten beeld raakt.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  63. Floris zei:

    Prachtig geschreven en vooral ook heel erg waar! Dank!!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  64. Hans de Groot zei:

    Hartelijk dank Sietske voor je post. Je hebt mijn opvatting in deze prachtig verwoord. Er is imo een terugval gaande in de tolerantie die wij tentoonspreiden. Als dit zo doorgaat vrees ik lynchpartijen in de nabije toekomst. Politiek populisme kan een versterkende werking hebben op het onderbuikgevoel en daarmee de eerste lynchpartij dichterbij brengen !

    20 februari 2014
    Beantwoord
  65. Floris zei:

    Het vraagteken staat nu overigens wel op deze pagina, maar alsnog niet op de preview op facebook. Maar misschien niet erg ook: mensen zijn geneigd te lezen wat hun standpunt bevestigt, dus wie weet trekt je stuk zo lezers die Benno werkelijk weg willen hebben.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  66. i. de graaf zei:

    Deze ontboezeming is mij uit het hart gegrepen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  67. Lieke zei:

    Toch wel goed om het ook op deze manier te bekijken. Ik had een stuk over Benno op Geenstijl.nl gelezen. Daar was ik het toen mee eens. Na dit te hebben gelezen is mijn mening toch wel veranderd.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  68. monique zei:

    Sietske meisje waar haal jij die wijsheden allemaal vandaan uit je studieboeken? dat is het echt leven niet hoor……laten we hopen dat jouw kinderen veilig en wel opgroeien op waarschijnlijk ook nog een witte school in Amsterdam Zuid.En als je toch geen probleem hebt als Benno L bij jou in de straat komt wonen stuur de Burgemeester van Leiden een leuke email dat deze smeerlap welkom is bij jouw in de straat zal hij vast heel blij mee zijn en de mensen (die jij tokkies noemt) ook.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  69. Andrea zei:

    Welk een verademing na de schandelijke en beschamende onzin die ik de laatste dagen hoorde en las. Het behoeft geen uitleg: Ik sta volledig achter dit geschreven ontnuchteringsmedicijn. Ik hoop dat velen het lezen en daarbij de ogen goed openen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  70. Bertina zei:

    Het lijkt mij vreselijk om die drang te hebben, om kinderen seksueel te molesteren.
    Of de drang om iemand te vermoorden, iets in brand te zetten, te verkrachten, drang seks te hebben met overleden mensen, etc etc.
    Sommige kunnen het onder controle houden, andere niet.
    Ziek in het hoofd, ja dat is ook zo, het is ook een ziekte net als anorexia.
    Als je een hersenoperatie zou kunnen ondergaan wat dat gedeelte, de drang tot alle dwang, weg kon halen dan zou dat fantastisch zijn, ze zijn er wel mee bezig om dat te onderzoeken.

    20 februari 2014
    Beantwoord
    • Angelique zei:

      Er bestaat zoiets als chemische castratie. Dat haalt alle lustgevoelens weg. Laat hem dat maar doen dan. Dan mag hij bij mij in de buurt komen wonen.

      20 februari 2014
      Beantwoord
  71. Hanneke Janissen zei:

    Fijn dat er nu eens iemand genuanceerd over nadenkt en spreekt!! Helemaal mee eens. Ik erger me al tijden aan die sensatiebeluste domheid waarmee mensen andere mensen achtervolgen en vervolgen. Al die rascistische spreuken die gedeeld moeten worden, zonder dat mensen wérkelijk nadenken over waar het echt om gaat. Al dat klakkeloze “elkaar napraten” zonder zelfs maar te lezen wat men deelt. Hebben we niet allemaal vroeger geleerd dat meelopers nog erger zijn dan aanstichters? En inderdaad: iemand die zijn straf heeft uitgezeten en de rest van zijn leven in de gaten gehouden zal worden, moet óók gewoon een nieuwe kans krijgen. Het blijft óók de verantwoordelijkheid van ouders met kinderen om ze te leren níet met de maatschappij om te gaan. Goed stuk!!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  72. Willem zei:

    “van een weerloze man die alleen bezig is te overleven”

    In de zaak-Benno Larue is een zwemleraar in 2010 schuldig bevonden aan drie gevallen van gedwongen ontucht (aanranding), en nog 37 gevallen van ontucht, met minderjarige meisjes.Als zedenzaak met één dader en oorspronkelijk 98 potentiële slachtoffers is dit een van de grootste, dan wel dé grootste in zijn soort in de geschiedenis van de Nederlandse rechtspraak.

    Is dat tegenwoordig de definitie van een weerloze man?

    20 februari 2014
    Beantwoord
  73. Daniel zei:

    Wat een helder en duidelijk geschreven verhaal, zeker de moeite van het delen op FB waard. Ik had het niet duidelijker en sterker kunnen schrijven. Ben het helemaal eens met uw statement..

    20 februari 2014
    Beantwoord
  74. deborah zei:

    U woont duidelijk niet in de buurt, als deze man naast u zal wonen of bij u in de buurt dan wordt er wel anders gepraat. Het zijn geen rozenstruiken waar het om gaat. Het gaat over KINDEREN!!!!!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  75. Ik ben liever een tokkie zoals je mij neerzet want het groepje van de tv bedoelt u ermee dan dat ik naast een vuillak woon of in mijn stad gemeente en kinderen vergelijken met rozrnstruikjes sorry hoor maar geloof dat jij ons iets uit heb te leggen want welke moeder uit zich zo op deze manier sorry geen woorden voor dit interview ik zeg bammmm

    20 februari 2014
    Beantwoord
  76. Joanne zei:

    Ha Sietske,
    Hoe werkt dat, “een onverwoestbaarheid koesteren” tegenover wetsovertreders? Ik kan me daar in praktische zin niets bij voorstellen. Laat je hen zien dat je niet te verwoesten bent? Koester je voor jezelf (zonder het naar buiten toe te laten zien) je kracht tegenover deze mensen? Ik vat ‘m niet…

    20 februari 2014
    Beantwoord
  77. Zozo sietske bij deze vindt ik het erg schandalig dat jij mij een tokkie vindt omdat ik toevallig in het programma paul en witteman mijn zegje heb gedaan hoe onze leidenaren ons voelen wij komen voor onze kinderen op en deze man hoort niet meer in deze maatschappij deze man hoort in een inrichting waar alleen maar pedo.s zitten deze man ik bedoel die vuillak dit is een geaardheid van hem en dat gaat er nooit meer uit en om dan kinderen met rozenstruikjes te vergelijken begrijp ik waarom jou stuk of interview gaat over benno l uit leiden je had beter neer kunnen zetten benno l blijven in leiden graag zou ik willen weten waarom wij tokkies zijn wij leidenaren hebben 1 doel en dat is benno l weg

    20 februari 2014
    Beantwoord
    • Siesss zei:

      Precies dit. Maar het is altijd makkelijk praten voor mensen als je niet weet waar die geplaatst is en als het niet bij jou in de straat is

      20 februari 2014
      Beantwoord
    • Erwin zei:

      Priscilla,

      spreek voor jezelf. Het merendeel van de Leidenaren interesseert het niet zo heel veel dat Benno Larue hier woont, laat staan dat jullie voor 95% van de Leidenaren hebben gesproken. Misschien dat het bij ons in de wijk, ja ik woon op een steenworp afstand, iets meer speelt maar merk bij mijn buren ook geen of amper onrust.

      Jullie hebben bij Pauw en Witteman gezeten omdat jullie bij de flat van Benno een grote bek hadden, niet omdat wij jullie als ‘vertegenwoordigers’ naar voren hebben geschoven.

      20 februari 2014
      Beantwoord
  78. Saskia zei:

    Een goed en helder stuk, het raakt op alle vlakken mijn mening. Twijfelde in het begin aan mezelf. Maar gelukkig zijn er meer mensen die er zo over denken.

    Ik vindt het duidelijk een probleem, voor de Rechtsstaat in Nederland. We zouden daar eens voor op de bres moeten springen met z’n allen, en er wat tegen doen. Want de Rechtsstaat is aansprakelijk en niet Benno L. of Burgermeester Lenferink.

    Ik woon in de buurt van zijn appartement, en heb er geen last van dat hij er woont. Op het moment heb ik zelfs medelijden met hem. Klinkt vreemd, maar ik denk dat hij niks meer durft, en een hoop ellende is. Ook al praat ik zijn ziekte niet goed, en zijn daden.

    Ik vind het behoren tot middeleeuwse hekserij, al dat gekrijs en gejoel op straat iedere avond voor zijn deur. Tot nu toe Iedere avond.
    Ik geloof dat de politie deze mensen eens moet gaan screenen, die zich iedere avond vertonen. Als ik de mensen zie; “schaam ik mij, om een in Leiden te wonen.”

    20 februari 2014
    Beantwoord
  79. Benno L zei:

    Bedankt Sietske !!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  80. mar zei:

    Ik vind het een heel goed stuk daar dat de mensen die vooraan staan bij de demonstratie gewoon sensatie zoekers zijn!
    Ik weet dat omdat degene die ik op tv en in de krant heb gezien, nog bij Benno in de buurt wonen nog kinderen daar op school hebben.
    Er is 1 persoon die een gesprek met de burgemeester heeft gehad die zelf vader is van 2 kinderen maar daar al 15 jaar niet naar omkijkt en die het zelfs tegen niemand zegt dat ie 2 kinderen heeft.
    Wat heeft hij er dan mee, vraag ik me dan af.
    Er is een motorclub bij betrokken zodat het nog wat agressiever over komt!
    Waarom in hemelsnaam?
    De woordvoerder moet voor de rechter komen vanwege zijn bedreigingen.
    Dat heeft dus ook enorm geholpen! ( averechts)
    Op deze manier krijg je Benno echt niet weg!!
    Ik ben het eens dat Benno een 2e kans verdient maar dan niet in een buurt dat hem alleen maar prikkels geeft, daar hadden ze beter over na moeten denken voor ze hem huisvesting gaven.
    Dat de mensen bezorgt zijn is duidelijk en mag ook maar hier gehoor aan geven kan ook op een genuanceerde manier!
    Op deze manier bereik je totaal niks!!
    De bewoners en omwonende hebben hier alleen last van en Benno raakt hier van gefrustreerd, is dat dan wat ze willen!?
    Tokkies snap ik helemaal, heb je al eens gezien, hoe die vrouwen in beeld, tekeer gaan en niet eens fatsoenlijk praten!
    Mijn hemel, daar is niks vrouwelijks aan zeg!!
    Je zou je als moeder echt moeten schamen!!
    Jullie maken leiden echt belachelijk!!
    Een punt maken kan en mag maar dan niet op zo een asociale manier!!
    Je kent de gezegde, wie de schoen past trekt hem aan, dat is duidelijk in de reactie’s hier boven.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  81. Pauline zei:

    Oké, het gebruik van het woord Tokkies was niet nodig geweest. Het zijn – helaas – niet allemaal Tokkies. Het zijn ‘gewone’, heel boze mensen. In feite is dat nog erger. Wáren het maar ‘alleen maar’ Tokkies, dan maakte ik me minder zorgen.

    Ik ben een moeder. En juist mijn moederhart krimpt van pijn als ik zie hoe andere moeders of vaders in bijzijn van hun kinderen onbeschaamd in een camera staan te schreeuwen dat zij ‘die Benno L. wel even over het randje van de balustrade willen wippen.’ Dan is probleem Benno L. in één klap opgelost.

    Nee, ik begrijp niets van kindermisbruik door volwassenen. Maar ik begrijp ook niet hoe mensen zulke vreselijke (en nog wel vreselijker) dingen kunnen zeggen waar kinderen bij staan.

    Kan een van de aanwezige ‘gewone’ bange mensen mij dat proberen uit te leggen? Wat zulke ouders hun kinderen daarmee proberen mee te geven?

    20 februari 2014
    Beantwoord
  82. Daphne Nieuwenburg zei:

    Ik vind het een beetje jammer dat iemand die hoog opgeleid is de Leidse bevolking Tokkies noemt. Dit is ronduit a-sociaal gedrag. Ik ben het niet eens met alle demonstraties. Die van zondag daar ben ik wel geweest omdat ik ook vind dat hij hier niet kan wonen. Maar ook niet ergens anders en ook niet over de grens dumpen. Ik vind dat deze man in een gesloten instelling thuis hoort. En ik zou het fijn vinden als u de Leidenaren geen Tokkies meer noemt!!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  83. Sofia zei:

    Vreemd dat niemand het hier heeft over onschuldige kinderen die een straf moeten uitzitten…. Levenslang. Een van onze taken in de maatschappij is om onze kinderen te beschermen op welke manier dan ook!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  84. Het gekke is dat er een straf is geweest en als het niet veilig zou zijn, zou deze meneer dus nog vast horen te zitten!

    Persoonlijk zou ik iedere pedofiel vast willen zetten op een apart eiland. Helaas is dat niet het geval en hebben we hiervoor een rechterlijke macht. Deze zegt nu dat deze man kan terugkeren in de maatschappij!

    Dat er mensen zijn die deze man niet in hun wijk willen begrijp ik, maar weigeren is dus nu gewoon zeggen dat ons rechtsysteem niet deugd. Daarmee heeft men dus lak aan de wet en onze rechters! Dat vind ik niet kunnen.

    Kortom misschien zouden er andere strafmaatregelen moeten gelden voor pedofielen, maar dan wel via de wet! En als de wet zegt dat deze man gewoon kan wonen waar hij wil, dan is dat zijn goed recht!

    20 februari 2014
    Beantwoord
  85. Ellen zei:

    Beste Paulien,

    Het gaat mijns inziens om de ongenuanceerdheid waarmee wordt gereageerd in Leiden en daar heb ook ik moeite mee. Net zoals ik ook moeite heb met jouw ongenuanceerde opmerkingen over zgn. Tokkies.

    Want, beste Paulien, zonder die zelfverhevenheid had je pas echt een voorbeeldrol in kunnen nemen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  86. john zei:

    Hoe bedoelt u met weerloze man? deze man heeft kinderlevens verwoest en voor de rest van hun leven getekend waarschijnlijk weet u ook wel dat hij op proefverlof zijn afspraken heeft geschonden en meteen weer opgepakt is, wie zegt dat dat niet meer gebeurt kan in de toekomst kijken en helaas dat kan dus niemand. Het is toch logisch dat er ouders zijn die nu bang zijn dat het hun kinderen ook overkomt nu er een afspraak schendende pedofiel in de buurt woont maar laat hem lekker bij u in de straat wonen even kijken of u dan niet bezorgt bent, uiteraard zijn er ook sensatie zoekers maar om die ongeruste ouders tokkies te noemen vind ik asociaal,

    20 februari 2014
    Beantwoord
  87. christine zei:

    Ik zag gisteren hier om de hoek een pedofiel lopen. Hij is veroordeeld en weer vrij. Hij is jarenlang mijn achterbuurman geweest. Ik kreeg een naar gevoel in mijn buik want er liep ook een moeder met een klein kindje op de arm waar hij naar keek en lachte. Niemand had het in de gaten, niemand wist dat deze man een pedofiel is. Geen heksenjacht geen demonstratie geen hysterische toestanden. Hoe kan deze man in zijn oude buurt rondlopen en een man die in de publiciteit is geweest een gevaar zijn voor al de kinderen uit heel Leiden. Mensen gebruik je verstand, van Menno L weet je het van hoeveel mensen niet, die ook rondlopen in de maatschappij !!! gebruik je verstand. Laat je niet meeslepen… Laat je niet door de hysterie meeslepen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  88. Jan zei:

    Niet meer in Leiden wonend maar ergens in een piepklein dorpje groet ik alle mensen die ik tegenkom, van de kinderen die naar school gaan tot de buurvrouw van 97. Alleen de meisjes tussen de 10 en 18 vinden dit maar niks, die kijken strak de andere kant op. Er waren 2 puberdametjes die vriend waren op FB, ineens waren ze weg ik denk door de mama,s. Natuurlijk ben ik gevaarlijk, ik woon immers alleen. Voortaan zeg ik alleen nog maar gedag tegen onder de 10 en boven de 20.

    20 februari 2014
    Beantwoord
    • admin zei:

      Bedankt Jan voor je reactie. Dat vind ik erg triest om te horen. Hopelijk waait het sentiment weer over. Ik zou gewoon gedag blijven zeggen hoor!

      21 februari 2014
      Beantwoord
  89. Nietsje zei:

    Prima stuk, ook boeiend om te zien hoe slecht mensen kunnen lezen en hoe weinig men weet of begrijpt van het strafrechtstelsel. Dat krijg je ervan als ‘emoties’ aanbeden gaan worden. Een emotioneel mens is tegenwoordig een beter mens. Ik huiver ervan. Ik wil niet dat Benno mijn buurman wordt, niet vanwege hem (het maakt mij niet zoveel uit wie er naast mij woont, ik heb er nooit veel over te zeggen) maar vanwege de opstootjes met domme, verveelde mensen die niet begrijpen dat zij hun claim op hogere beschavingswaarden nou niet bepaald overtuigend onderbouwen door het recht in eigen hand te willen nemen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  90. Carolien Wegner zei:

    Zucht….vrijheid van meningsuiting op welk niveau dan ook ….
    Wie zijn wij om te oordelen en veroordelen…
    Weet werkelijk geen oplossing , van welke kant ook belicht en wat het beste hout snijdt.. wel of niet genuanceerd gebracht..
    Much ado… about nothing.
    Skip het betrekkingsniveau …blijf op inhoudelijk niveau

    Integratie in de buurt of gelijkgestemden op een eiland is allebei niet ideaal en/of rechtvaardig.
    Hoe win en hou je het vertrouwen van de mensen ten opzichte van elkaar.. Daar is het mis gegaan en in de hele voorbereiding en rehabilitatie van deze meneer terug in de samenleving.
    Misschien is plaatsing in een bejaardentehuis wel een tussenoplossing (voor de duidelijkheid:een grap..)

    20 februari 2014
    Beantwoord
  91. Marga zei:

    Dank voor je helder verhaal en ben het helemaal met je eens. Benno L. is bijna mijn overbuurman. Het is absoluut niet goed te praten wat hij heeft gedaan, maar de reacties van het publiek is bizar. Ik heb nu 4 dagen aangezien wat er allemaal gebeurt in de buurt. En inderdaad vnl. Tokkies op zoek naar sensatie en rellen. Geef de mensen brood en spelen…Zelf erg geschrokken van moterclubs, die plotseling ter plaatse kwamen. Ik hoop dat Lenferink voet bij stuk houdt en de rust weer keert.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  92. melly zei:

    Ik snap die angst van ouders wel.het zal je kind maar zijn die wordt gegrepen. .dat is niet fijn…maar ja..bekijk het even van de andere kant ook..deze mensen zijn de fout ingegaan, hebben er voor geboet en staan landelijk geregistreerd. .de kans dat ze weer in de fout gaan is een stuk kleiner geworden omdat ze feitelijk bekend zijn gemaakt met naam en al..ook deze mensen die weer intregeren in de samenleving verdienen nog een kans en ze moeten toch ergens wonen..als hij in bijv. Amsterdam of welke andere plaats zou komen te wonen krijg je hetzelfde gezeik daarover als nu dat hij weg moet..tolerantie is in Nederland ver te zoeken tegenwoordig en dat is de reden dat de maatschappij naar de kloten gaat

    20 februari 2014
    Beantwoord
  93. Siesje zei:

    Ikzelf woon in Leiden. Voor alle duidelijkheid: kijk eerst goed WAAR hij geplaatst is voordat jullie alles naar de ‘asociale’ Leidenaren’ gooien, wat in en in triest is.
    Deze meneer die, jawel, kinderen met een verstandelijke beperking heeft misbruikt, zo’n stuk of 100!!!! Die de helft van zijn straf heeft uitgezeten en zich ook al een keer niet aan de afspraken gehouden heeft wordt in een stad als leiden gezet. De flat waarin hij geplaatst is, is een flat waarvan 2 verdiepingen van de Gemiva-SVG zijn, dus een woonlocatie voor mensen met een verstandelijke beperking!! Vervolgens is er nog geen 50 meter verderop een basisschool, waarnaast zich ook een basisschool bevindt voor kinderen met een verstandelijke beperking. Zo’n 100 meter verderop is een activiteiten centrum voor zowel kinderen als volwassenen met een
    verstandelijke beperking. Palm naast de flat is een middelbare school, achter de flat is een waterspeelplaats voor kinderen. Wanneer de man uit zijn raam kijkt ziet hij kinderen met een verstandelijke beperking papiertjes prikken en de buurt opruimen, want dit doen zij dagelijks vanuit het activiteitencentrum.
    Mag ik het dan in en in triest vinden dat jullie de ophef niet begrijpen??? Dat jullie niet kunnen begrijpen wat voor doodsangsten de ouders hebben van de kinderen die op de scholen in de omgeving zitten?? Ook ik snap best dat zo een man een plek nodig heeft om te wonen, maar over de locatie mag best wat beter nagedacht worden, een kind vrije buurt is moeilijk en misschien zelfs onmogelijk te vinden maar de plek waar hij nu zit is zeker niet de juiste plek voor iemand die vast heeft gezeten voor het misbruiken van kinderen met een beperking.

    20 februari 2014
    Beantwoord
    • admin zei:

      Ik ken deze buurt juist heel goed, ik heb zelf op het Vlietland College gezeten. Ik geloof overigens dat ‘doodsangsten uitstaan’ op andere plekken in de wereld aan de orde is. Uit veel van jullie reacties (waarvoor dank) spreekt helaas weinig relativeringsvermogen, ik roep daartoe juist op in mijn stuk. Je kunt nog zoveel boosheid, krachttermen en uitroeptekens plaatsen, het blijft voor mij een teken van onvermogen de realiteit onder ogen te zien.

      21 februari 2014
      Beantwoord
      • Siesje zei:

        Dit vind ik een belachelijke uitspraak, je zegt dat doodsangsten uitstaan alleen binnen anderen plaatsen op de wereld is. Volgens mij heb jij dan zelf geen kinderen. Want elke ouder is sowieso altijd als de dood dat hun kinderen iets overkomt, zelfs als ze voor het eerst zelf naar school mogen, voor het eerst uitgaan, voor het eerst een vriendje hebben en ga zo maar verder dus laat staan als er een pedofiel in de omgeving woont. Die notabene zich al een paar keer niet aan de afspraken heeft gehouden.

        21 februari 2014
        Beantwoord
        • Siesje zei:

          Zoals iedereen wellicht wel weet is pedofilie niet iets wat te behandelen of zogezegd weg te halen is. Dus ook de reacties met hij heeft zijn straf uitgezeten en hoe klein is de kans dat hij het nog een keer doet vind ik niet goed doordacht. Maar wat maakt het nog uit, de burger heeft niets in te brengen in dit land want meneer mag gewoon hier blijven wonen. Als jullie het nou allemaal niet zo erg vinden, kom dan ook in opstand en zorg ervoor dat die bij jullie in de straat komt wonen, want ja hè die arme man heeft ook een plek in de samenleving nodig volgens jullie.

          Ze hadden hem gewoon zijn hele straf moeten laten uitzitten, vervolgens nog tijdelijk in een inrichting laten verblijven om vervolgens pas te gaan kijken naar terug komen in de maatschappij

          21 februari 2014
          Beantwoord
      • Siesje zei:

        En mij lijkt dat de realiteit juist is dat pedofilie niet te genezen is, en dat het dan ook terecht is dat dit mensen bang maakt. Ik vind het juist een sprookjeswereld als we er allemaal maar vanuit gaan dat er niets gebeurd en dat we het een kans moeten geven. Ben ook wel benieuwd hoe de reacties hier zouden zijn als het jullie kinderen waren die misbruikt zijn. Dat de man die jouw kinderen misbruikt heeft 3 jaar vast heeft gezeten, vervolgens vrij mocht op voorwaarden, deze overtreden heeft. Vervolgens weer vrijgelaten wordt na korte tijd en in een mooie dure senioren flat geplaatst wordt, volledig ingericht en betaald in de kinderrijkste (zowel kinderen met een beperking) buurt van Leiden.

        21 februari 2014
        Beantwoord
  94. Ron Smeets zei:

    De hoofdreden dat Benno L nog een issue is heeft puur te maken met het feit dat we in Nederland bang zijn om échte straffen uit te delen: Levenslang voor iedereen die zich aan kinderen vergrijpt! Dan zou Benno nooit meer in Leiden, of welk ander Nederlands dorp dan ook, hoeven te wonen en waren er geen protesten en/of dreigementen bij zijn flatje. Probleem opgelost.

    P.S. ik snap ook wel dat hogere en zwaardere straffen niet bijdragen aan minder criminaliteit, maar het zorgt er wel voor dat bepaalde misdadigers nooit meer terugkomen. Reïntegratie in de maatschappij zou niet voor iedere misdadiger mogen gelden.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  95. Jack van Liesdonk zei:

    Als we zoiets als deze heksejacht gaan ‘liken’ is als een gedoogde vrijbrief om ons bijzondere rechtssysteem uit balans te trekken.
    Heel veel mensen geven nu eenmaal voorrang aan emoties, is natuurlijk.
    En het is weer kaasje voor een kleinere groep mensen die nodig hun haatgeilheid willen botvieren. Daar moeten we nu eenmaal rekening mee houden. Ik begrijp überhaupt niet dat Benno daar zelf wil wonen.
    Je ‘vergelijkingen’ liggen gevoelig, en dat had je wel verwacht denk.
    Mijn mening, hier hadden ze langer over na moeten denken, om alle gedoe te voorkomen. Welke tol willen we Benno laten betalen?

    Los daarvan

    20 februari 2014
    Beantwoord
  96. Leon zei:

    Waar blijft de heksenjacht op moordenaars? Ik zou banger zijn van een moordenaar als buurman. Zeker als ik in een seniorenflat zou wonen. Ik kan voorts nog wel 100 argumenten aandragen waarom Sietse een goed punt heeft, maar ja ik moet weer aan het werk. Als cipier.

    21 februari 2014
    Beantwoord
  97. Mike zei:

    We kunnen allemaal wel gaan klagen op Rusland, maar hier in Nederland zijn we geen haar beter. Laat ik voorop stellen dat ik net als Sietske ook tegen elke vorm van kindermisbruik ben!
    Maar de angstzaaierij van het volk EN DE MEDIA maakt het er niet makkelijker op, voor niemand niet. Pedofilie is een geaardheid, waar die circa 150.000 mensen mee geboren worden. Deze heksenjachten en klopjachten maken het voor een pedofiel (wat iets anders is dan een pedoseksueel) er niet makkelijker op om naar buiten treden met zijn ongemakkelijke geaardheid. Deze opsluiting zal alles behalve goed doen in de persoon die die pedofiel is. Openheid geeft duidelijkheid.
    Pedoseksuelen, zij die in de fout gaan of ernstige fantasiên hebben, zijn niet altijd pedofiel. Vaak niet zelfs.
    De angst is begrijpelijk,maar je lost er niets mee op. Ik zie het ookals iets hypocriets. Dan wens ik zo’n pedo ergens andersnaar toe, zolang hij maar niet in de buurt van’mijn’ kinderen komt. Dus andere kinderen in een andere stad is je dan een rotzorg?? Hij moet toch ergens wonen. Het is makkelijker gezegd en gedaan, maar het is de keiharde waarheid. Ik zou het er ook moeilijk mee hebben, maar mijn kids hebben een leuke buurt om in te spelen en deze zinloze angstzaaierij maakt het er voor hun in 1klap een mindere buurt om + zullen verder van huis spelen. Ik vind het juist beter dat ik het weet en er op kan letten en hoe hij er uitziet, dan dat zo’n iemand anoniem ergens gaat wonen. Bovendien hangt er al een vergrootglas boven hem en moeten ‘wij’ ouders weer verder onze ogen openhouden naar nieuwe ‘Benno’s’, de meeste potentiële kindermisbruikers zitten helaas in de relationele sfeer.

    21 februari 2014
    Beantwoord
  98. Mike zei:

    @Siesje

    Ja ik begrijp het wel, zeker ook omdat je meld dat er risico-gebouwen om deverblijfplaats van Benno staan. Dat wist ik niet. Het is meoilijk om de realiteit te bewarenals de realiteit zo dichtbij komt. Maar wat ik niet begrijp is dat het begrip pedo-jagen en heksenjachten zo actueel is en voer is voor de media. Terwijl er juist geen aandacht moet zijn voor deze groep, lijkt de media het te willen goedkeuren door deze haatzaaijers en ‘tokkies’ in de studio te willen halen zoals bij Pauw en Witteman. Wat bizar was dat zeg. Natuurlijk is het vreemd dat iemand zo dicht op een school en een waterspeelplaats word geplaatst, maar anderzijds is de sociale controle op Beno dan wel veel groter dan dat hij ergens weggestopt word in een stacaravan aan de rand vande stad? Niet meer te controleren en veeeel meeer kans op recidive ?? Houd die controle, maar geef aandacht aan je kind, zij mogen geen slachtoffer worden van deze angstzaaierij, die in mijn ogen dus zinloos is en averechtse effecten heeft.

    21 februari 2014
    Beantwoord
    • Siesje zei:

      Dat is ook niet waar ik op doel, van mij mag hij best in Leiden wonen, en hoeft dat niet ergens in de rimboe te zijn. Maar het principe dat hij precies op zo een plek gezet wordt zint mij niet. Er zijn genoeg flats voor senioren in Leiden, en daarvan staan er ook genoeg leeg dus ik snap niet waarom er voor deze dure flat met voor Benno een uitdagende ligging is gekozen. Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en heb dan ook meegekregen dat de begeleiders erg op hun hoede zijn en veel van hun bewoners/cliënten niet meer zelfstandig weg mogen (sommige deden zelf boodschappen of mochten alleen een rondje lopen) van bv. familie.

      21 februari 2014
      Beantwoord
  99. Theo Jennissen zei:

    Wat een toestanden zeg! In een van mijn laatste gedichten kom ik tot de conclusie dat de mens zijn macht altijd gebruikt om er slechter van te worden. Het stelt mij gerust, dit ontegenzeglijk totaal uitzichtloze vooruitzicht. Schopenhauers (self-fulfilling) prophecy wordt erin bevestigd: Het ergste moet nog komen. Altijd en voor iedereen.

    21 februari 2014
    Beantwoord
  100. Jack van Liesdonk zei:

    Mijn dochter en haar zoontje – m’n kleinzoontje – wonen in de straat waar deze heer voorheen woonde, in Den Bosch. hooguit 50m van hem vandaan. natuurlijk een opluchting dat ie weg was. Maar ’t voelt wel dubbel nu, alsof er gewoon een pionnetje verschoven is.
    Mijn vader zat onschuldig in een bejaardenverzorgingstehuis ‘opgesloten’ , omdat deze maatschappij dit doet met bejaarden.
    Wat is er mis met een voor ’t leven opgesloten Benno??

    21 februari 2014
    Beantwoord
  101. Jack van Liesdonk zei:

    We leven in een maatschappij waar de conservatieven en religieuzen vinden dat homo’s in therapie moeten gaan, want ze zijn te ‘genezen’ . triest genoeg.
    En tegelijk vinden we dat een gevaarlijke ongeneeslijk zieke in de maatschappij getolereerd moet worden.

    raar wereldje.

    21 februari 2014
    Beantwoord
  102. Cassandra zei:

    Beste Sietske,

    U geschreven stuk verbaast me zeer, omdat ik van iemand met u opleiding en vakgebied iets meer verwacht dan in mijn ogen een kortzichtige reactie.

    De woede van de bewoners in Leiden wordt versterkt door een burgemeester, die heeft gefaald met het in kennis stellen van de directe omwonende van Benno L zei hebben dit uit de pers moeten vernemen. Als dan door deze mensen opheldering wordt gevraagd bij de gemeente Leiden blijkt er zo goed als niemand op de hoogte en blijkt dat de burgemeester op eigen houtje zonder overleg heeft gehandeld. z`n situatie is al niet netjes en zeker net als blijkt dat Benno L geplaats is in een woning die zich binnen een straal van een paar honderd meter van 3 scholen, een medisch kinderdagverblijf, speeltuin en kinderboerderij bevindt. Een zeer kinderrijke buurt dus!

    Als er dan een gesprek is met de burgemeester, wordt alles een beetje weg gewimpeld als of Benno l alleen maar heeft gezeten voor het stelen van een pak melk. de Leidse burger wordt dus totaal niet serieus genomen.

    Bij deze mensen speelt oprechte angst, voor hun kinderen, kleinkinderen neefjes, nichtjes.
    En ook u lijkt totaal voorbij te gaan aan de angst van deze mensen.

    En dan hebben we nog de Media die alleen maar laten zien wat ze kwijt willen, en dat zijn inderdaad niet altijd de Fraaiste beelden. maar het zijn wel de beelden van mensen die eerlijk voor hun ongenoegen en mening durven uitkomen, en dat valt niet van iedereen te zeggen.

    Ik begrijp in ieder geval de ANGST en Onbegrip bij deze mensen, en heb het idee dat u daar totaal aan voorbij geschoten bent.

    Cassandra

    21 februari 2014
    Beantwoord
  103. Herman Gallé zei:

    200% mee eens, Sietske!

    22 februari 2014
    Beantwoord
  104. Corina van Duuren zei:

    Heel mooi gesproken. Er wordt hier maar weinig gesproken over de locatie waar hij is geplaatst. Dat hij een plaats nodig heeft om na zijn straf weer als vrij man te kunnen gaan leven denk ik dat er beter over de locatie had moeten worden nagedacht. Ik weet zeker dat ieder mens hoopt dat hij dit nooit maar dan ook nooit meer zal doen, maar waarom plaatsen ze hem dan juist op een locatie waar de verleiding voor hem om terug te vallen in ….. wel heel erg voor de hand ligt ????? Als wij mensen willen helpen om ergens van af te komen snappen we allemaal dat ze het dan zoveel mogelijk moeten vermijden en dus niet in overmaat aanbieden !!! En dan wil ik toch ook nog even opmerken dat ik er trots op ben om Leidenaar te zijn en mij niet graag door iemand die mij niet kent in een “hokje” laat plaatsen.

    20 februari 2014
    Beantwoord
  105. Cassandra zei:

    bedankt!!! ook ik ben trots om een Leidenaar te zijn!

    21 februari 2014
    Beantwoord
  106. Cassandra zei:

    dank je wel!!

    21 februari 2014
    Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.